Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan klarer vi os

Trivsel på Hundslund Skole 2024

Når man kigger på trivselsmålingen på uddannelsesstatistik.dk og ser på DR’s opgørelse ligger vores tal under landsgennemsnittet.

Det tager vi både i personalegruppen, i ledelsen og i bestyrelsen alvorligt.

Vores skole er meget lille – så vi er klar over at der ikke skal mange dårlige besvarelser til for at pendulet svinger i den forkerte retning. Undersøgelsen blev foretaget i sidste skoleår – og der er nye børn kommet til og andre er gået ud – det vanskeliggør en direkte overførsel af undersøgelsens resultater til dette skoleår.

Alligevel har vi gjort os en række overvejelser og truffet beslutninger om en række tiltag.

I dette skoleår er det lykkedes at planlægge med rigtig mange lektioner hvor der er to voksne til stede. Dvs. at der er voksne til at guide når der opstår konflikter og udfordringer i fællesskabet. 
Når der er sygdom eller fravær af andre årsager, er det kendte voksne der vikarierer.

Vi har genindført en lektion der hedder hjemmeholdstid (det svarer vel nogen lunde til det der i gamle dage hed klassens time) – en lektion hvor hjemmeholdslærerne planlægger indholdet sammen med eleverne. Håbet er at det kan få elevernes følelse af medbestemmelse til at stige. 
I disse lektioner vil man bl.a. kunne drøfte hvis der er noget i fællesskabet der ikke fungerer – og man vil kunne arrangere aktiviteter der kan være med til at bygge et godt fællesskab op.

På skolen har vi både et elevråd og et kulturcrew som påtager sig opgaver for fællesskabet. 
Elevrådet skal sammen med skolens leder have fokus på undervisningsmiljøet. De vil blive inddraget i at komme med forslag til hvordan trivslen kan højnes for alle børn.

De ældste klasser har i år været på lejrskole i september – dvs. det fællesskab der blev opbygget på turen har afsmittende virkning på resten af året.

I år har vi også genopfundet venskabsklasser. Hold X (3.-4. årgang) er venskabsklasse med hold A (børnehaveklasse). Det skaber gode trygge legerelationer på tværs i skolen.